باغداران انار در فراه از نبود سردخانه و مارکیت شکایت دارند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

باغداران انار در فراه از نبود سردخانه و مارکیت شکایت دارند

شهرفراه (پژواک،٧جدی٩٠): يک باغدار ولايت فراه، ضمن اظهار خوشى از اينکه در سال روان، ٧٢تن انار از باغهایش حاصل گرفته است، از نبود سردخانه و مارکيت شکايت میکند.

اين باغدار بسم الله نام دارد و مسکونۀ قریه دارآباد مرکزولایت فراه ميباشد که از حاصل باغهای انارش در سال روان راضی است؛ اما از نبود مارکیت انار و سردخانه شکایت دارد.

وی به آژانس خبری پژواک گفت که هشت دربند باغ انار داشت؛ اما به دلیل خشکسالی، دو سال قبل، درختان انار پنج دربند باغ او خشکیده و بجایش تاکهاى انگورغرس نموده است.

بسم الله اظهار داشت که هرچند در سال روان، یکبار باران در ولایت فراه بارید؛ اما حاصل باغهای انار در مجموع خوب بود؛ زیرا ریاست زراعت در قسمت کود کیمیاوی و دوا پاشی، با باغداران کمک نمود.

 به گفتۀ بسم الله، از سه دربند باغ انار وى که هرباغش سه جریب زمین است، در سال روان، ٧٢ تن انار حاصل گرفته است.

وی افزود که فی کیلو انار را به٢٠ افغانی فروخته و در مجموع، يک میليون و چهارصدو چهل هزار افغانی عاید نموده است.

حاجی عبدالرشید یکتن از باغداران قریۀ شورآباد ولایت فراه نیز درحالیکه از حاصل باغ انارش در سال روان راضی بود، از نبود مارکیت انار و سردخانه شکایت کرد.

وی گفت که جمع آوری حاصل باغهای انار فراه، از اواسط ماه عقرب آغاز و تا اواخر ماه قوس دوام میکند و باغداران، به دلیل نبود مارکیت فروش انار و سردخانه، به مشکل مواجه می شوند.

اين باغدار علاوه کرد که مردم اين ولايت، یکمقدار انار را بطور سنتی در زیر علف خشک شده به نام "کرته"، الی ماه حوت نگهداری کرده و بعد به قیمت بلند به فروش میرسانند؛ اما مقدار ذخیره شده، در مقایسه با حاصل مجموعی باغ، نهایت اندک است.

وی اظهار داشت که اگر دولت در اعمار سردخانه، مارکیت و ایجاد فابریکۀ جوس انار کمک نماید، عاید بسیار خوب از این مدرک نصیب باغداران و دولت می شود.

باغداران فراه، نبود آب را مشکل عمدۀ دیگر دانسته میگویند که از آب چاه، در آبیاری باغهای شان استفاده میکنند.

نورالحق باغدار دیگر این ولایت گفت که اگر دولت، بند منطقۀ بخش آباد را اعمار نماید، اکثر باغها و اراضی زراعتی این ولایت، از مشکل کم آبی نجات می یابد.

وی علاوه نمود که دولت باید در بهار هرسال، نهال انار را برای باغداران کمک کند و برعلاوه، فارمهای انار ایجاد نموده و به دهاقین اجاره دهد، تا از یکطرف اقتصاد دهقانان خوب شود و در کنارآن، به دولت نیز عاید برسد.

انجنیر محمد جعفر کاظمی آمر امور زراعت ولایت فراه نیز حاصلات باغهای انار را در سال روان بهتر دانسته اما تفاوت آن را بطوردقیق نمیداند؛ زیرا به گفتۀ وی مارکیت مشخص برای فروش انار در این ولایت وجود ندارد و تجار و باغداران، از ساحات مختلف و بیشتر از داخل، باغهای انار را خریداری کرده و به محلی که میخواهند، انتقال میدهند.

طبق معلومات انجنیر کاظمی، باغهای انار ولایت فراه، ساحه یی حدود ٢٢١٠ هکتار زمین را احتوا میکند، که بیشتر در ولسوالیهای اناردره، پشت رود و مرکز ولایت موقعیت دارند.

به گفتۀ موصوف، انار ولایت فراه که در منطقه بی نظیر است و به نامهای انار بلوچ خوانی، سبزک، فخری، قندهاری و بمبیی است که نهال آن، در سالهای اخیر از بمبیی هند آورده شده است.

وی اظهار داشت که انار ولایت فراه، در نمایشگاه بین المللی سال ١٣٨٨ مزارشریف، در مقام اول قرار گرفت؛ زیرا از یکطرف پرآب است و از طرف دیگر، پوست مقاوم دارد و به فواصل دور قابل انتقال است.

آمر امور زراعت ولایت فراه گفت که انار این ولایت، علاوه برولایات کشور، به ایران نیز صادر می شود.

فراه، ازجمله ولایات جنوبغربی کشور بوده و دارای ٥٦٠هزار هکتار زمین زراعتی آبی است و بیشتر از ٩٠ فیصد مردم این ولایت، پیشۀ دهقانی و باغداری دارند

 


نظرات شما عزیزان:

فضا و فضانوردی
ساعت11:32---8 دی 1390
http://bloghaa.com/

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب